Begin met Brainstormen

Begin met brainstormen. Gewoon doen. Wat is brainstormen? Doe je dat altijd? Doe je dat van nature? Hebben ze je dat afgeleerd? Waarom hebben ze je dat afgeleerd? Dat zijn een aantal onderwerpen die hieronder behandeld worden. En niets is wat het lijkt. Er blijkt nogal wat meer aan de hand te zijn, met het onderwijs en het wetenschappelijk denken en het systeem.

Logisch Nadenken en Rationaliteit

Meestal kunnen problemen door logisch nadenken worden opgelost in tachtig procent van de gevallen. Op school (althans het meeste “onderwijs” is zo ingericht) leren we logisch nadenken. Dat is heel wat anders dan creatief denken. In het onderwijs leer je dingen van buiten. Het is niet creatief. Daar is een reden voor. Ik ben er mij nog niet zo lang van bewust. Maar als je de controle hebt over wat je moet leren, krijg je dat mensen zo ver. Ergens naar kijken wat je kan zien.

Alle onzin die je leert op school

Dat begint van jongs af aan op de kleuterschool, daarna de lagere school, de middelbare school en het wetenschappelijk onderwijs. Wat er allemaal niet is verteld, wat er allemaal als halve waarheden in geschiedenis boekjes staat. Wat je allemaal wel zou moeten weten, maar wat je nooit is verteld…Waarom niet? Alles wat we niet wetenschappelijk kunnen aantonen is niet waar?

Wat is waar?

Waarom leer je niets over dingen die niet te bewijzen zijn en dat er meer waar is dan wat wetenschappelijk bewezen kan worden. Wetenschap schiet te kort. alles wat we niet wetenschappelijk kunnen aantonen is niet waar?

Onderzoeken in plaats van uit je hoofd leren

Maar als je iets gaat onderzoeken, in plaats van aan te nemen, omdat het zo in een boekje staat.. Als je, in plaats van iets, als waarheid aan te nemen, omdat je het zo geleerd hebt…verder gaat onderzoeken, dan ga je vragen stellen en kom je weer op andere vragen. Als je hersenen vol stopt met onnuttige informatie, waar jezelf nooit in geÏnteresseerd zou zijn…, dan kijk je niet verder en neem je klakkeloos aan omdat het zo is, omdat je het zo geleerd hebt. Constant veranderen gezichtspunten, worden waarheden bij gesteld. Dat zou van nature zo moeten zijn. Dat we maar een deel begrijpen, dat we absoluut niet alles weten. En dat we voor het gemak, alles maar in een “model” willen stoppen om het op een eenvoudige manier te kunnen verklaren.

Logisch denken schiet te kort

Als je door logisch nadenken, geen stap meer opschiet, kan je het misschien als uitdaging zien, om het eens anders doen. Creatief, rhizoom denken, bubbel denken, zoekboom methode. Sommige dingen lenen zich ook niet voor logisch nadenken. Denk aan creatieve uitingen, zoals het maken van een reclame campagne, een film scenario, een slogan, een pakkende titel verzinnen, een gedicht maken of een kunstwerk. …

Hoe kan je het “anders” op lossen?

Dan stap je in het diepe. Alles is dan opeens mogelijk. Alles kan gebeuren. Alles mag. Alles kan. Maar … Echter … Zo gauw het woordje “maar” om de hoek komt kijken, gaat het fout. Dan ben je niet meer zonder oordeel aan het brainstormen. Maar dat is iets wat je automatisch toch gaat doen. HOE GA JE DAT OPLOSSEN? Dan wordt het opeens interessant. Leuk. Spannend. Nieuwe mogelijkheden. Een frisse kijk. Joepie!