Actie Methode is weer een andere manier van brainstormen. In het kort komt het hier op neer. Je hebt een deadline. Nu. Je hebt nog 1 dag, 1 maand, of wat maak het nog extremer. Morgen ben je dood. In de marketing heb je ook wel Actie – Reactie methode maar dat is wat anders. Hier gaat het om de actieve instelling, de houding alles er aan doen om het waar te maken. Niet 100 maar 200 procent. Initiatief nemen. Dingen doen. Gewoon doen. Een statement. Ik, Robert Pennekamp, heb het een tijd gebruikt als artist statement. “Gewoon doen”, (met in het achterhoofd… anders doet een ander het of anders gebeurt het zeker niet). Er zit risico aan vast. Lef, durf, op je bek gaan, verkeerde keuzes.

Omdat het moet

Als het moet, kan je veel. Stel je hebt nog 1 dag te leven. Stel het moet morgen af. Stel dat is meestal een goed begin van een brainstorm. “Je bent morgen dood” is geen goed uitgangspunt om te brainstormen, maar…. probeer het eens, het is een andere mindset. De instelling “Zelfs als het niet kan, kan het toch”. Of “Als het niet kan, gaat het toch gebeuren” Kan niet, bestaat niet. Kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt er vlak naast. Omdat het moet is vaak ook beter dat de deskundige buitenstaander het zegt. Denk maar aan de dokter die zegt dat je moet stoppen, omdat je anders… krijgt.

actie, reactie, actie, voordeel, voordelen, nadelen, reageren, brainstorm, brainstormsessie, nu, brainstorm methode, actie methode, doen, gewoon doen, anders, verandering, brainstormbureau,
De Actie metode, Brainstormbureau
actie, reactie, actie, voordeel, voordelen, nadelen, reageren, brainstorm, brainstormsessie, nu, brainstorm methode, actie methode, doen, gewoon doen, anders, verandering, brainstormbureau,
De Actie Methode, Brainstormbureau

Gewoon Doen. Anders doet een ander het.

Als jij het niet doet, of er te lang over denkt. Als je het uitstelt. Als je denkt het komt wel goed. Als je denkt, ik durf het niet, ik vind het eng, wat zullen ze wel niet van me denken. Allemaal excuses, flauwekul en slap gedoe. Of als je denkt “Het is 1 op de 1000 keer dat het misschien lukt”. Nou de gloeilamp van Philips is zo uitgevonden. Door het eerst duizend keer te laten mislukken. De 1000 en 1 ste keer was het gelukt.

Als je niks doet gebeurt er niks

Een ding is zeker als je nu niks doet, gebeurt er niks. Als je bij de pakken neer gaat liggen gaat het zeker niet gebeuren. Dus be creative en verzin een list.

Verandering komt pas als het moet.

Mensen zijn van nature gewend om het zo te blijven doen zoals ze het deden. Waarom zal je veranderen als het niet moet. Er is geen reden om het te veranderen. Pas als het echt niet meer kan en helemaal fout gaat, staan ze hopeloos te kijken, staan ze open voor hulp en durven ze te vragen om hulp. Voor brainstormen is het dan meestal te laat. Er ligt teveel druk op. Je kan er niet meer van een afstand tegen aan kijken. Alles wat al mislukt is komt naar boven en ze zijn helemaal vast gelopen. Dus actie is nodig. Altijd. Blijf wakker. En blijf wakker en sta open voor verandering.