disney, brainstormbureau., draaien, doordraaien, donnaldduck, methode, brainstormen, creatief, dromer, kunstenaar, realist, haalbaar, middel, tijd, criticus, toeschouwer, fouten, selectie , bijstellen, aanpassen, mogelijkheden, creatie, fantasie,

DISNEY methode

Walt Disney maakt de meest geweldige iconen en verhalen, van hem komt de DISNEY methode. Eén van de redenen waarom Walt Disney zo succesvol is geworden is dat hij als geen ander in staat was om van rol te wisselen; van een creatief genie met een kinderlijke fantasie tot een harde realist met scherpe observaties en kritiek.

disney, brainstormbureau., draaien, doordraaien, donnaldduck, methode, brainstormen, creatief, dromer, kunstenaar, realist, haalbaar, middel, tijd, criticus, toeschouwer, fouten, selectie , bijstellen, aanpassen, mogelijkheden, creatie, fantasie,
Disney metode, brainstormen

De DISNEY methode gaat uit van brainstormen vanuit 3 verschillende invalshoeken. Je kan het zien als dat je in 3 kamers gaat zitten. Iedere kamer staat voor een bepaalde invalshoek. Samen begin je in de eerste kamer. Het begint met de eerste invalshoek die van de “Dromer”. Als deze fase doorstaan is, gaan deze ideeën naar de tweede kamer, die van de “Realist”. Daarna de “Criticus”. Telkens is het dezelfde groep mensen, maar kijken ze op een andere manier tegen het probleem aan.

De Dromer

In de fase van de “Dromer” gaat het om zo veel mogelijk ideeën te verzinnen. Alles is mogelijk, alles kan. In deze fase is de “sky the limit”. Hoe gekker, hoe beter. Weird, maf, gek, onmogelijk, absurd, bijzonder, crimineel, fout, dom, stom… En vergeet niet te dromen.

De Criticus

Daarna gaan de ideeën naar de “Criticus”. Hoe kan je het idee vormgeven? Wat komt er bij kijken? Wat is er nodig? Wat is het doel? Hoe wordt het bereikt? Het is praktisch kijken. Is het haalbaar? Welke middelen zijn er nodig? Hoe lang duurt het?

De Realist

In de fase van de “Realist”, ook wel de “Toeschouwer” wordt de rol van de advocaat van de Duivel aangenomen. De fouten worden er uit gehaald. Met de kanttekening dat het positief benaderd wordt. Hoe kan je de fouten er uit halen, wat kan er verbeterd worden. Wat klopt er niet? Wat kan er mis gaan? Welke zwakke kanten zitten er nog aan. Welke gevaren en bedreigingen liggen op de loer? Vervolgens kan het plan nog een keer alle kamers doorlopen, tot het helemaal bijgeschaafd en uitgekristalliseerd is. Klaar tot een goed werkbaar geweldig resultaat.

disney, brainstormbureau., draaien, doordraaien, donnaldduck, methode, brainstormen, creatief, dromer, kunstenaar, realist, haalbaar, middel, tijd, criticus, toeschouwer, fouten, selectie , bijstellen, aanpassen, mogelijkheden, creatie, fantasie,
stormenDe Disney methode, brainstormen